2. A motor
Az első dolgom az volt, hogy beköttettem a gépet 220-ra. Ilyenkor a motor teljesítménye a neten talált leírások alapján, a normális teljesítményének a 2/3-ada. Ez elvileg 500W. Ennél kisebb gépek is vannak, de azokon nincs tokmány, csak síktárcsa… Könyörgöm! De ha nem pörög, akkor nem tudok a géppel semmit kezdeni. Kénytelen leszek így használni, és megoldást találni.
Megoldás lehetne egy 220-as motor. Ez így szép-és jó. De annyiba kerül, hogy… Sokba… Nem baj, majd kisebbet fogok a késsel, és jó lesz ez így is! Menjen csak 220-ról… No addig nincs is nagyon gond, amíg a motor magában pörög. Az is oké még, amíg nincs rajta a tokmány. De ha rajta van, a motor meghal.
De kezdjük az elején: Nálunk, nincs 380v. A motor beköthető 220-ra. De mekkora kondi kell hozzá és mennyi? (Legyen e üzemi kondi is?) Irányváltás megoldható e? Túrtam a netet, kerestem villanyszerelőt, de a net tele volt okoskodókkal, a városban meg senki se akarta bekötni a motort. No faxa… A végére oda jutott a dolog, hogy majd egy hónap után egy villanyszerelő bekötötte. A bekötési rajz itt látható:
Hobbyelektronika.hu (mivel a rajz vagy 20 helyen megtalálható, így nem tudom, ki a szerzője, de egy nagy köszönöm jár neki!)
Az eredmény az lett, hogy van irányváltás, az indulásnál nyomni kell a gombot, amíg felpörög (már ha felpörög, mert 10 indításból 2x pörög fel), és fél-egy óra után eléggé meleg (alig fogható meg a motor). A neten lévő leírások alapján nem tudtam rájönni, hogy mekkora kondi kell hozzá az induláshoz. A villanyszerelő 50-eset ajánlott, a boltban ahol vettem, 100-asat ajánlottak. Mint kiderült, 80-100-as van nekik, és az is rohadt drágán. (Ez a jó abban, ha kisvárosban élsz…) Megvettem, mert a posta többe került volna és egy hét lett volna, mire megjön. (Persze a neten is azt javasolták, hogy próbálgatni kell, különböző méretekkel. De kinek van otthon 5 féle kondija, vagy kinek van erre kidobni való pénze????)
A motor elindult, de tehermentesíteni kellett indulásnál, sőtt, a tokmányt meg is kellett forgatni, hogy el tudjon indulni. Már amikor elindult. Mert nem mindig. A 160-as tokmány, tényleg nagyon nehéz neki. Ha még jó erősen megtámasztottam a forgócsúccsal, akkor aztán kalap, kabát.
Ésszel használtam, hogy ne öljem meg a motort. Sajnos így viszont, csak kínlódás van, és ahelyett, hogy próbálnék valami szépet készíteni, csak idegeskedek, hogy menjen a motor… Most a frekiváltónál járok. Amint meglesz és beüzemelődött és kipróbáltam, mesélek.