2016. sze 24.

6. Excenteres késtámasz rögzítő

írta: emerzee
6. Excenteres késtámasz rögzítő

No itt az első komolyabb projekt. Még nem is ment összességében a gép 10 órát, de már mennek az átalakítások.

Irigykedek azokra, akiknek excenteres késtámasza van. Fellazít, arrébb tesz, rögzít és már megy is a munka. Nekem, ha a késtámaszt arrébb akarom rakni, akkor leáállít, megvár míg megáll, villáskulccsal fellazít, arrébb tesz, ellenőriz, lerögzít, ellenőriz, elindít, dolgozik. Ilyen az én eredetim:dsc_0968.JPG

No ezen akartam túllenni. Nézegettem a késtámaszokat, és eléggé drágának találtam őket. Aztán nézegettem a házi gyártmányokat, de a nagyrésze kókány munka volt. Valami „uniósat” szerettem volna, egyszerű megoldással, könnyen „javíthatóan”, egyszerű beszerzési forrásokkal, egyszerű elkészítési szerszámháttérrel. Amiket láttam, az vagy összecsapott volt, vagy esztergált profi megoldás. Fém esztergályos nem akartam igénybevenni, hisz idő mire elkészül és pénz. Ezen felül, maga az elkészítés is egy jó program, minek csináltassam meg mással? Elmentem a helyi vaskereskedőhöz, és a lehetőségeket figyelembe véve, a következő alkatrészeket vásároltam meg:

U, melegen hengerelt szelvény 50x35 350mm hosszban

16-os húzott köracél 350mm hosszban

L melegen hengerelt idomacél 35x35 2db 40mm széles

Laposvas 10x5mm 200mm (lehet vékonyabb is, nem kell az 5-ös, lehet 3-as is szerintem.)

Vettem még 8-as köracélt, 50 és 250mm hosszban, de otthon vettem észre, hogy 10-es adtak, így azt nem használtam, de javasolt a vásárlása, mert a késztermék szempontjából jobbnak tűnik. Idővel, lehet, hogy az enyém is át lesz alakítva.

8-as menetes szál

M4-es csavar 6db

Én az eredeti késtartó alsó lapját használtam el, de az alsó részre is kell laposvas, ezt neked kell méretezned, de javaslom az 5mm-es vastagságot, a biztos tartásért.

Kell még egy hatlapfejű csavar, amit a szán alsó részéről húzza fel az előző laposvasat szintén a gépedhez kell méretezni. Én ezt is a régit használtam.

Ezek a nyersanyagok. Én jelen pillanatban (2016. szeptember) 1500 forintot adtam érte, a nem kicsit túlárazott vaskereskedésben.

Ezen kívül szükséged van még olyan átmérőjű csőre, amibe befér a késtámaszod, és csavarra, anyával.

Szükséges szerszámok:

Flex vágó, köszörű és lamellás koronggal, vonalzó, karctű, pontozó, menetvágók, fúrókészlet, fúró, kör közép kereső, szorítók, üregelő spray (pl., wd40), gázlámpa, satu, kalapács, hegesztő fél száll pálcával…

Elsőnek az U szelvény végein a belső íveket flexel bevágtam és kiköszörültem, hogy az L idomacélokat könnyebb legyen beköszörülni. Utána az L idomokat beköszörültem az U idomba.dsc_0958.JPG Amikor megvolt, az L idomokat beillesztettem az U szelvénybe, szorítóval összefogtam és kifúrtam 3,2-es fúróval. Az U szelvény likait átfúrtam 4-es fúróval. Az L idomok likaiba menetet fúrtam 4-s menetfúróval. A 4-es csavarokat fordított irányból behajtottam az L idomba, azt pillanatszorítóval hozzáfogtam az U idomhoz, és a felesleges csavarhosszott levágtam. dsc_0964.JPGdsc_0965.JPGAz L idomok másik oldalába, középre 8-as fúróval lukat fúrtam. Kész a tok.

A tengely a 16-os köracél. Az U idom oldalába raktam a jövendőbeli tengelyt és az U idom oldalát vonalzóként használva, egy párhuzamos vonalat húztam a tengelyre. (No értitek…)dsc_0959.JPG Ezután kör középpont keresőt használva, húztam egy átmérőt a tengely véglapjain.dsc_0962.JPG Itt kimértem a szélétől, ugyan azon az oldalon 5mm-ert (mert ugye 8-as lett betervezve.) Ez azért jó, mert marad a szélén anyag. Ezután fokozatosan kifúrva, kb., 4-5cm mélyen kifúrtam a tengely végeit 7-es fúróig. A fúrás inkább a tengely belseje felé nézzen, mint kifelé, mert akkor kilukasztod a tengelyt. A végén úgy se fontos, hogy a két luk párhuzamos legyen a tengely tengelyével. Ez után jön a legnehezebb rész, a menetfúrás. Érdemes a 7-es fúrót párszor megjáratni a lukban, mert nagyon nehézkes a menetfúrás ilyen hosszon. (legalábbis, nekem nem volt egyszerű 2-2,5 centi után) Lassan csináld és sűrűn használj üregelő sprayt. Amikor megvagy, takaríts ki a likakat, ne maradjon benne forgács. Én bedugtam a wd40 hosszú csövét és nyomtam bele 2-3 spriccet. dsc_0963.JPGJön a „kovácsolós” rész. A laposvasat befogod a satuba, mellé teszed a tengelyt, és megnézed, milyen magasságban kell melegíteni, majd melegíted és melegíted és melegíted. Persze disszuval-val gyorsabb, de az nekem nincs. Mikor már jó régóta melegíted, és elkezd picit pirosodni, akkor ráhajlítod és kalapálod a tengelyre, hogy minél inkább passzoljon rá, U alakban. Az U alak nyitott vége, akkora legyen, hogy a hatlapfejű csavar feje, beférjen közé. Ezután a felesleges részeket levágod, majd a meghajlított laposvasat felhegeszted a csavar fejére.dsc_0974.JPG

Jön az összeállítás: Az L idomokat felcsavarozod az U idomra. A tengelyre felfűzöd a hegesztett csavart majd beteszed az összeszerelt U idomba. Nálam a menetes szálat becsavartam nagyon szorulósra a tengely egyik végébe. Kapott egy alátétet és két anyát egymásra kontrázva, lazán felcsavarozva, hogy a tengely tudjon forogni. Levágtam a felesleget. ez lesz a tőled távolabbi vége a késtámasznak. A másik oldalon ugyan ez az eljárás, de a felesleget nem levágtam, hanem gázlámpával jól felmelegítve meghajlítottam. Fontos, hogy a menetes szálat jól fel kell melegíteni, különben eltörik. (Nálam első próbálkozásnál eltört, mert nem melegítettem meg eléggé.) Ettől független javaslom, hogy ne menetes szálat használjatok, hanem köracélt a végére vágott menettel. dsc_0975.JPGA hajlítás helyét, irányát és mértékét, a gépen kell beállítani, szerintem. Én így csináltam, hogy biztos jó legyen. Felraktam a gépre az excentert, a csavarra tettem egy anyát, felraktam az alsó szorítótalpat, majd alulról egy újabb csavarral beállítottam azt a pontot, ahol a tengelyt elfordítva az excenter fogott. Ekkor a tengely jobb oldalára húztam egy alkoholos filces jelet. Az excentert leszereltem a gépágyról, megmelegítettem a menetes szállat és majdnem 75-80 fokban meghajlítottam. Hagytam annyit a szálból, hogy majd egy nyelet tudjak rá tenni, a felesleget levágtam. Az U idom és az L idom kilógó részeit lekerekítettem, hogy ne vágjanak, a tengelyt teljes hosszán leolajoztam, hogy jobban csússzon benne a csavar és kész is vagyok.dsc_0976.JPG

Nálam jelen pillanatban itt áll a dolog. A napokban fogom a késtámaszt elkészíteni, arról is lesz majd még infó.

Ez egy 20mm belső átmérőjű, vastag falú cső lesz, amit sajnos meg kell esztergáltatnom belülről, mivel a 20-as köracél és a 20-as belső átmérőjű cső között 0,1mm eltérés van és nem tudom a csőbe bedugni a köracélt. A csövet az egyik oldalán megfúrom, a luk fölé heggesztek egy anyát, amibe egy foggantyús csavart hajtok majd be. A késtámasz pedig egy T alakban összehegesztett köracél pár lesz. Ebből többet is készítek majd, a T felső szárában különböző mértben, esetleg alakban.

Ettől független, persze miután elkészült a késtámasz nagy része, gondolkodtam az eredeti késtámasz megoldásán is… Azt is lehet mobillá tenni, ha az alsó csavarra készítek egy jó nagy átmérőjű kézikereket. Ez egy sokkal egyszerűbb és helykímélőbb megoldás. Valószínűleg meg is fogom csinálni. Azt viszont nem tudom, mennyire lesz „kezes” ez a megoldás. De majd mesélek róla.

Természetesen a megoldás nem saját találmány, inkább mások megoldásainak az általam készített megoldása.

Köszönöm kiscsiszinek és farongálónak a képeket a saját megoldásaikról a MAFK-on és a youtube-ról Samuel Soares-nek a videójáért.

Szólj hozzá

excenter faeszterga késtámasz